So far so good….

So far so good….

Jeg har i det siste året opplevd medvind i forhold til min frisørsalong og det er nå på tide med utvidelse. Salongen min på Majorstuen har i utgangspunktet 8 klippestoler og er beregnet til å kunne inneha 4-5 frisører. I dag er vi 8 frisører som jobber her og alle frisørene omsetter godt. Sammen har frisørene og meg gjort stor suksess i en høy konkurranseintensitetsbransje. Frisørsalongene ligger tett tett i Oslo-by og man må anse alle som konkurrenter.

Hvorfor går det så bra med Hendrix Hair Frisør?

Jeg kan ikke si hvordan det går med andre frisørsalonger, så jeg kan ikke si hvor godt vi gjør det i forhold til andre. Eventuelt hvordan vi rangerer i forhold, men jeg antar at vi ikke er så aller verst.

Jeg får ofte spørsmål om hvordan vi har klart å gjøre det så bra på så kort tid. Jeg åpnet Hendrix Hair Frisør 1.sept 2010, altså litt over ett år siden. Er det pga frisørene? Ja. Er det pga våre priser? Ja.  Er det pga bloggerne? Ja. Det er mange ting som har bidratt til at det har gått så bra og jeg tror ikke det er en enkel faktor som har vært den avgjørende.

I enhver konkurransesammenheng så lønner det seg å vite om sine egne styrker og svakheter i tillegg til sine konkurrenters. Jeg vil si det er her min planlegging begynte. Det begynte med strategi. Jeg ble utrolig nysgjerrig på hvordan frisørbransjen fungerte. For å finne stryker og svakheter så må man legge noen forutsetninger for konkurransearenaen. Man vil gjerne vite hvem konkurrentene er, kundene, leverandørene og ansatte/frisørene.

Å vite om konkurrentene er åpenbart. Man vil vite om hva de som ønsker de samme kundene som deg gjør. Man vil blant annet vite om deres priser, beliggenhet, eiere, antall ansatte, omsetning og forbindelser. For noen, så kommer det kanskje som en overraskelse at mesteparten av informasjonen man trenger for å finne ut av de overnevnte tingene lett tilgjengelig. Via nettet kan man lett søke opp de bedriftene som man anser som konkurrenter. Nettsiden til bedriftene røper en del viktig informasjon f.eks antall ansatte, eiere og leverandører. I tillegg kan man søke opp regnskapstall via proff.no, purehelp.no og 1881.no.

En annen viktig ting man ønsker å vite om er kundene. Her har jeg gjort det ganske enkelt. Jeg har brukt “marketing mix” eller markedsføringens 5 P-er. Altså pris, produkt, plassering, påvirkning og personale.

1. Motto vårt er “Fornuftig hår, fornuftig pris”.

2. Produktene er valgt ut av frisørene som jobber hos meg.

3. Plaseringen vår er kanskje en av utfordringene. Vi er mange gater unna Bogstadveien, så vår plassering/beliggenhet er ikke lett tilgjengelig, men vi har god plassering på Google. 

4. Påvirkning = bloggerne.

5. Personale består av kvalifiserte frisører med erfaring.

Det spørsmålet som jeg ofte får ang vår suksess, er bloggernes medvirkning. Det skal jeg besvare i  et eget innlegg.

Kommenter gjerne nedenfor om spørsmål dere ønsker at jeg skal svare på. Det kan være om spørsmål og hår, extensions, bedriften, markedsføring, produkter o.l. Kanskje du selv holder på med oppstart ev egen bedrift og trenger tips?

Da kan jeg evtentuelt skrive egne innlegg til de spørsmålene.