Mission FAILED!

Mission FAILED!

Nå er det omtrent en uke siden jeg klippet meg hos A&E. Formålet med besøket var først å bli kortere på håret. Det andre var å bli kjent med Vegar. Jeg var utrolig spent og ganske selvsikker på om at han skulle bli en del av teamet vårt hos Hendrix Hair. Jeg hadde tenkt å engasjere ham til å lede min Grunerløkka-avdeling. Han virker motivert, selvsikker og lojal. Uheldigvis for meg så har han allerede vært altfor lenge hos A&E og er lojal mot dem.

Jeg har jobbet som frisør i 10 år, omtrent like lenge som Vegar og en ting jeg har lært er at lojalitet ikke alltid betaler seg. Eller rettere sagt, ikke alltid betaler deg.

Lojalitet er en merkelig ting. På mange måter så bringer lojalitet mange fordeler og er en verdsatt egenskap. Ihvertfall av den som lojaliteten ligger hos. På en annen side, så er lojalitet en irrasjonell egenskap. Lojalitet kan få en til å ta et ufordelaktig parti.

Frisørbransjen er etter min mening altfor opptatt av hår. Det er nesten en drepende hår-kreativitet innprentet i opplæringsmodellen og bransjen handler så mye mer enn det. Det er mange aspekter å tenke på og det ganske mange som er så blendet av hår-kreativiteten at de glemmer ordentlig lønn for strevet.

Jeg vet at mange i frisører ikke får den lønnen de fortjener og kanskje er det ikke så viktig for alle, men ingen hadde takket nei til mer lønn dersom de blir tilbudt det. Mine frisører ligger gjennomsnittlig på over 45 000kr i mnd før skatt og vil da ha nærmere 500 000kr i året. Merk at mange av frisørene som jobber sammen med meg begynte for mindre enn et år siden. Så dette er det jeg har klart å dokumentere så langt og jeg regner med at gjennomsnittet kommer til å gå opp neste år.

Men tilbake til besøket mitt hos A&E. Jeg klarte ikke å overbevise denne frisøren om at det kan være lurt å prøve noe annet, noe nytt, noen som kommer til å ta vare på hans interesser. Man kan ikke vinne hver gang.

Kanskje han ombestemmer seg i fremtiden.